Fred Oster eerste conversiespecialist van Nederland

Fred Oster: Neerlands eerste conversiespecialist

Fred Oster eerste conversiespecialist van Nederland
Fred Oster, vooral bekend van AVRO’s Wiekentkwis, is de eerste Nederlandse conversiespecialist. Althans, zo doe ik dat vaak voorkomen wanneer ik tijdens gesprekken uitleg wil geven aan conversie optimalisatie. Ik leg uit waarom.

AVRO’s Wiekentkwis

Het televisieprogramma AVRO’s Wiekentkwis was in de jaren ’70 en beginjaren ’80 zeer populair onder de Nederlandse bevolking. Tijdens het spelprogramma, onder leiding van Fred Oster, namen bruidsparen het tegen elkaar op door het spelen van verschillende spelletjes. Vooral het laatste onderdeel “De marmottenrace” viel in de smaak van het Nederlandse publiek.

De marmottenrace

Het finalespel betrof een grote houten sjoelbak waarbij het laatst overgebleven bruidspaar een cavia kon kiezen (dus geen marmot). Aan het einde van de sjoelbak waren, net als bij een echte sjoelbak, poortjes met verschillende geldbedragen. Variërend van 10 gulden tot 1.000 gulden.

Het doel was om de cavia los te laten aan het begin van de sjoelbak in de hoop dat deze het poortje in zou lopen met het hoogste geldbedrag. Het deelnemende paar kon de cavia sturen door houten panelen op de bak een richting te geven waardoor de kans werd vergroot dat deze het poortje zou kiezen van 1.000 gulden.

Wanneer een cavia weinig zin had om te lopen, wist Fred Oster als geoefende conversiespecialist, de houten panelen wat bij te stellen (lees: optimaliseren) om vervolgens de cavia een zetje te geven. Vaak met zijn inbreng wisten de cavia’s het poortje te vinden van de 1.000 gulden. Dit noem ik nu Oudhollandse conversie optimalisatie!

Een website is als de sjoelbak van Fred Oster

Er valt dus een aardige vergelijking te maken tussen de sjoelbak van Fred Oster en een website. In beide gevallen dient er een hoogste doel behaald te worden. Echter, de cavia’s zijn vervangen door bezoekers, de houten panelen door navigatiestructuren en het poortje van 1.000 gulden door een aanvraagformulier of aankoop. En het duwtje van Fred Oster? Deze is vervangen door Call to Action buttons. Maar het principe blijft hetzelfde. Zorg dat het doelpad geoptimaliseerd is. Jouw bezoekers zullen zich verplaatsen naar het door jouw ingestelde doel.

Fragment uit AVRO’s Wiekentkwis (YouTube)

Interessant bericht om te delen ...










Submit
Menu