5 corona tips voor klantbehoud | Tips om je content coronaproof te maken

5 tips over klantbehoud tijdens corona

Het coronavirus heeft flinke impact op onze samenleving en de economie. Ook jij merkt dat in je dagelijkse leven. Privé en zakelijk. Door drukke plaatsen te vermijden en afstand te  houden, betekent dat je gedwongen wordt anders om te gaan met collega’s. Maar ook met klanten. Even langsgaan voor overleg wordt afgeraden. Je zal dus andere manieren moeten bedenken om in contact te blijven met je klanten en doelgroep. Maar wel zo dat het niet als storend wordt ervaren. Contentmarketing biedt dan uitkomst.

We hebben 5 tips voor je opgesomd die je goed kunt gebruiken om contact te onderhouden met je klanten.

1 | Videobellen

Videobellen is niet zozeer een contentmarketing instrument, maar wel een persoonlijke manier om even je ‘gezicht’ te laten zien. Het is een stuk persoonlijker dan bellen. Natuurlijk, even snel de klant bellen met een vraag is praktischer dan een Zoom- of Teamoverleg inplannen. Maar hoe vaak gebeurt het dat een langdurig overleg wordt gepleegd met de telefoon? Nog steeds heel vaak. Terwijl videobellen tal van voordelen biedt: je kunt elkaar zien en het delen van een scherm is ook zo gedaan. 

Verkoopgesprek via Zoom of Teams

Niet alleen is videobellen prettig met je bestaande relaties, maar het is ook een uitstekend alternatief voor verkoopgesprekken. Je ziet elkaars non-verbale expressies en kunt daar beter op participeren. Bovendien laat je een hele persoonlijke en beeldende indruk achter bij nieuwe contacten. Dus moet je binnenkort een offerte toelichten? Of staat er een eerste kennismaking te wachten? Plan een meeting in met Zoom of Teams.

2 | Vlogs & Podcasts

Om in de lijn van persoonlijk en zichtbaar contact te blijven, is vloggen ook een hele authentieke manier om in beeld te blijven bij je doelgroep. Klanten en potentiële opdrachtgevers zijn altijd op zoek naar informatie. Bijvoorbeeld informatie over producten die ze bij jou hebben afgenomen. Of ze zijn juist op zoek naar nieuwe oplossingen. Met een beetje geluk eindigt hun zoektocht bij jouw vlog over dat bewuste onderwerp. Ze zien direct wie jij bent en kunnen inschatten of jij de partij bent die ze kan helpen. Plaats jouw vlogs op YouTube, LinkedIn en op de eigen site. Je zal merken dat je vlogs bekeken en gewaardeerd worden.

Blijf in contact met je doelgroep door zakelijke podcasts op te nemen.
Blijf in contact met je doelgroep door zakelijke podcasts op te nemen.

Zakelijke podcasts

Podcasts zijn in opmars. Niet zo vreemd, want het is de ideale manier om informatie tot je te nemen wanneer je even niet achter laptop zit of geen zin hebt om lappen tekst op je mobiel te lezen. Tijdens verloren momenten in de trein of auto zet je jouw favoriete zakelijke podcast aan. Heel gemakkelijk via Spotify of Apple podcast.

Zelf een eigen zakelijke podcast beginnen? Dat is tegenwoordig niet ingewikkeld. Kies een niche en software om je zakelijke podcast uit te zenden. Gebruik je WordPress? Dan zijn er diverse plugins.

3 | Blogs

Ook blogs dragen bij aan het leggen van contacten en het informeren van jouw klantgroep. Door volgens een vast schema updates te publiceren, informeer je ze geheel vrijblijvend. Maak de blogs niet (te) commercieel, maar concentreer de inhoud op oplossingen en wetenswaardigheden. Blogs kunnen gebaseerd zijn op actualiteiten, maar ook vanuit ‘hoe-doe-je-dat’. Creëer waardevolle informatie die naar meer smaakt. Gegarandeerd dat je lezers jouw website vaker bezoeken. Oh… en als bijkomend voordeel: door regelmatig nieuwe blogs aan je site toe te voegen, wordt deze ook nog eens beter gevonden in zoekmachines.

4 | Nieuwsbrieven

je hebt waardevolle blogs en vlogs geplaatst? Fijn! De kans is groot dat je nu gevonden wordt door geïnteresseerden en potentiële kopers. Maar deze informatie is natuurlijk ook heel interessant om te versturen middels een nieuwsbrief. Verzamel je beste artikelen en video’s en verspreid ze per e-mail. Verrijk je nieuwsbrieven met persoonlijke aanbiedingen die je jouw lezers niet wilt onthouden. Houd er wel rekening mee dat je dit niet te vaak doet, anders kan het als vervelend worden beschouwd. Met als gevolg dat ze zich uitschrijven.   

5 | Whatsapp

Het klinkt misschien wat gek, maar Whatsapp is een uitstekend platform om contact te onderhouden met je klanten. Geef geïnteresseerden de mogelijkheid om je te appen in plaats van te bellen of mailen. Omdat een appje sturen een stuk laagdrempeliger is dan bellen, leent dit medium zich uitstekend voor mensen die kort een vraag willen stellen. De meeste helpdesks beantwoorden het gros van de klantvragen met Whatsapp.

Ook als groepschat

Bovendien kun je Whatsapp ook als groepschat inzetten. Zie het als een alternatief voor een nieuwsbrief. In plaats van het versturen van nieuwsbrieven, verstuur je een pushbericht naar je volgers. Ook hier geldt: ga er voorzichtig mee om en doe het niet te vaak, want een afmelding is zo gedaan.

Geïnspireerd geraakt?

Heb je mogelijkheden gelezen die je gaat inzetten om contact met klanten te onderhouden, maar je weet niet hoe? Of heb je zelf nog tips die je met ons wilt delen? Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen voor een informatief gesprek. Via WhatsApp, telefoon op gewoon per e-mail.

× Hoe kan ik je helpen?