Content van hoge kwaliteit maken? Zo doe je dat.

10 Tips voor content van hoge kwaliteit

Content van hoge kwaliteit maken klinkt eenvoudig. Je kiest een onderwerp, doet wat research en schrijft dit vervolgens uit naar fraaie zinnen. Plaatje erbij. Oh ja… Ook nog een SEO-sausje erover. Publiceren en klaar! Nu lekker achterover leunen en wachten tot jouw artikel bovenaan in Google verschijnt.

Het zou zomaar kunnen dat je gelijk krijgt. Dus dat jouw artikel echt bovenaan verschijnt. Hoogstwaarschijnlijk heb je dan de ‘10 gouden regels van contentcreatie’ goed toegepast. Voor de meesten geldt dit niet en is het schrijven van ‘high quality content’ verspilde tijd en moeite.

Wat is content van hoge kwaliteit nu eigenlijk? 

In het kort, kwalitatief hoogwaardige content bereikt zijn marketingdoelen. Heel simpel gezegd, alle inspanningen die je levert zullen moeten worden vertaald naar meetbare doelen in bijvoorbeeld Google Analytics. Dit kunnen zijn:

  • De artikelpagina zorgt voor meer bezoekers
  • Lezers staan positiever tegenover jou als merk
  • Meer bezoekers nemen contact op

Je bereikt dit alleen wanneer je content van hoge kwaliteit is. Concreet zal jouw artikel van toegevoegde waarde moeten zijn voor de lezer. Het zal ze moeten helpen naar antwoorden of inspiratie opleveren. Het moet nuttig zijn. Educatief en nauwkeurig. Om dit te bereiken krijg je hiermee ‘10 gouden regels van contentcreatie’.

1. Zoekintentie van de persona

Een zoekintentie is de reden waarom iemand online informatie zoekt. Ze kunnen op zoek zijn naar algemene informatie over een onderwerp, een antwoord zoeken op een vraag, een oplossing zoeken voor een probleem, of op zoek zijn naar een product om te kopen.

Schrijf voor een persona

Voordat je begint met het maken van content, moet je begrijpen hoe gebruikers op zoek gaan naar deze informatie. Welk resultaat u wilt zien? En welke zoektermen zullen ze gaan gebruiken? je zal duidelijk voor ogen moeten hebben voor wie je de content schrijft (doelgroep) en wat hun kennisniveau is. Door een ‘persona’, te maken, een fictief persoon, kun je heel doelgericht je artikel schrijven. Een persona stel je op door kenmerken en karaktereigenschappen samen te brengen tot persoon. 

2. Gebruik de juiste opmaak voor leesbaarheid

Je wilt dat jouw content goed leesbaar is. Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines.

De manier waarop je jouw content opmaakt, speelt hierbij een belangrijke rol. Mensen ‘scannen’ de artikelen op zoek naar dat stukje informatie waarnaar ze op zoek zijn. Gebruik daarom koppen en subkoppen, lijsten en kleine tekstblokken met witruimte om de content makkelijk scanbaar en leesbaar te maken. 

Het is heel simpel: bezoekers komen op jouw pagina met als doel zo snel mogelijk het brokje ‘nut’ te vinden waarvoor zij een zoekopdracht hebben gegeven. Geef ze die informatie vlot en toegankelijk. Probeer ze niet aan te zetten tot het lezen van een hele lap tekst waarbij ze hopen dat ze bij de juiste informatie komen. 

Gebruik Google Trends voor het vinden van je onderwerpen

3. Onderzoek wat trending is en verzamel ideeën voor je content

Weet wat er speelt bij je doelgroep. Wat is hot? Waar zoeken ze op? Het heeft geen zin om over onderwerpen te schrijven die allang passé zijn of compleet uitgekauwd. Jouw content zal geschreven moeten worden aan de frontlinie. Hoe weet je wat hot is. En wat niet?

  • Bekijk waar jouw concurrenten over schrijven
  • Houd branche- en nieuwssites regelmatig in de gaten
  • Gebruik Google Trends. Vul een of meerdere onderwerpen in en je ziet trends en suggesties

Contentkalender

Terwijl je je lijst met onderwerpen samenstelt, begin je met het invullen van je redactionele contentkalender om ervoor te zorgen dat je nooit op het laatste moment nog een nieuw onderwerp moet zoeken. Desnoods schrijf je al vooruit.

4. Doe grondig onderzoek om vertrouwen en autoriteit te winnen (en te behouden)

Zorg dat je content betrouwbaar overkomt. Sterker nog, betrouwbaar is. Wanneer je over een onderwerp schrijft, doe dan grondig onderzoek en onderbouw je beweringen. Linken naar de oorspronkelijke bron ondersteunt de betrouwbaarheid van jouw informatie .Vooral doen dus!

5. Probeer zo uniek mogelijk te blijven

Alles wat je schrijf is hoogstwaarschijnlijk al geschreven. Maar dat wil niet zeggen dat je er dan maar niet meer over hoeft te schrijven. je kan namelijk met ongeveer gelijke inhoud, toch net iets meer toevoegen dan wat er al is. Bijvoorbeeld door je eigen mening of ervaringen toe te voegen. En wanneer je jezelf als expert beschouwt, zou het niet moeilijk moeten zijn om unieke content aan het artikel toe te voegen. Word in ieder geval geen ‘copy cat’, want de kans is klein dat je dan met jouw artikel goed wordt gevonden. 

6. Richt je op een niche-(sub)onderwerp

Om eerlijk te zijn, de meeste onderwerpen waar over geschreven wordt zijn technisch gezien sub-onderwerpen. Maar ik raad aan om nog een niveau dieper te gaan. Waarom? Je hebt minder concurrentie. Richt je je op een niche-onderwerp, kom je terecht in de ‘long-tail’ zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit minimaal 3 woorden die samen het niche-onderwerp goed dekken.

Om achter de juiste zoekwoorden te komen, maak je gebruik van Jaaxy of Yoast Suggest.

7. Varieer met multimediale content

Visuele content is voor mensen gemakkelijker te verwerken en te onthouden dan tekst. Sterker nog, bezoekers kijken eerst naar de visuele elementen, om vervolgens de bijbehorende tekst te lezen. Gebruik daarom:

  • Foto’s
  • Illustraties
  • Animaties
  • Infographics
  • Grafieken
  • Video’s

Het gebruik van multimedia om je content te verbeteren verbetert de leesbaarheid en betrokkenheid. Bovendien heeft het nog als voordeel dat je multimedia kan ‘branden’ door er een logo aan toe te voegen. En helemaal mooi is dat Google steeds vaker resultaten laat zien vergezeld door afbeeldingen. Kies je multimediale content dus met zorg uit.

8. Gebruik interne links Wikipedia-style

Het is al duidelijk geworden dat bezoekers een webpagina anders lezen dan een boek. Niet lineair en constant op zoek naar de nuttige informatie. Gebruik daarom veel interne links. Met anchors, kun je eenvoudig al je webpagina’s onderling met elkaar koppelen. Gebruik Wikipedia als voorbeeld. Niet alleen is dit prettig voor de gebruiker. Ook Google begint jouw website steeds beter te begrijpen. het resultaat: betere vindbaarheid.

9. Laat je artikel controleren voordat je publiceert

Als hoge kwaliteit van je content belangrijk is, dan wil je dat je publicatie foutloos is. Niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ook moet de grammatica en spelling op orde zijn. Laat daarom je content eerst door anderen lezen. Misschien vinden zijn bepaalde delen van je tekst onduidelijk, willen meer diepgang of ontdekken nog wat laatste spelfouten.

10. Het succes van je content meten

Zelf kun je natuurlijk trots een artikel hebben afgeleverd, maar uiteindelijk gaat het om meetbaar resultaat. Een goed artikel dat niet onder de aandacht is gekomen is zonde. Om er achter te komen, meet je het succes van je content met Google Analytics of desnoods met Google Data Studio. 

Enkele voorbeelden waaruit blijkt dat jouw artikel succesvol is:

  • De pagina heeft een lage bounce rate
  • De pagina heeft een hoge leesduur (mensen blijven lang op de pagina)
  • De pagina zorgt ervoor dat bezoekers naar andere relevante pagina’s doorklikken.
  • De pagina heeft uiteindelijk gezorgd voor een conversie
  • De pagina is gedeeld op social media

Al deze voorbeelden zou je kunnen instellen als doel. Uiteindelijk weet je welke content goed scoort en welke content niet. 

Tot slot

Ben je geïnspireerd geraakt? Enthousiasmeert het je om content van hoge kwaliteit te maken, maar je kunt hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij staan voor je klaar. Neem vooral met ons op om te zien hoe wij jou kunnen helpen. 

× Hoe kan ik je helpen?