google universal analytics

Google Universal Analytics vervangt Google Analytics

Google Universal Analytics is sinds mei 2014 officieel uit Bèta gehaald. Nieuwe websites die gebruik willen maken van Google Analytics (lees: Google Universal Analytics) hebben enkel nog de mogelijkheid om de nieuwe code te gebruiken voor website analyse. Wanneer je inlogt op Google Universal Analytics zie je in eerste instantie nauwelijks verschillen. De verschillende zitten met name op de manier hoe Analytics gegevens verzamelt.

Waarom stapt Google over op Google Universal Analytics?

De belangrijkste reden voor Google om over te stappen naar Universal Analytics heeft te maken met de toename van verschillende apparaten (cross platform). Denk aan smartphones, tablets of game consoles. Het doel van Universal Analytics is om de gebruiker van al deze apparaten te kenmerken en dus als één en dezelfde gebruiker te zien. Zo krijg je beter inzicht hoe een unieke gebruiker via verschillende apparaten jouw website of app gebruikt.

Een groot verschil ten op zichte van Classic Google Analytics is dat gebruikersdata niet meer in cookies worden weggeschreven, maar worden opgeslagen op de servers van Google. Hiermee lijken ze te voldoen aan de strengere cookie-wetgeving.

Waarom upgraden naar Google Universal Analytics?

Volgens Google valt er geen enkele reden te bedenken om niet de overstap te maken. Sterker nog, het wordt juist aangemoedigd om over te stappen. Namelijk, Google blijft nieuwe functionaliteiten toevoegen aan Universal Analytics die niet meer ondersteund zullen worden door Google Analytics. Bij het overstappen zal nauwelijks data verloren gaan. Het is mogelijk dat op de dag van overstappen er ca. 1% van je analyse data verdwijnt.

Hoe upgraden naar Google Universal Analytics?

Ook al is Google Universal Analytics sinds kort publiekelijk, het is niet noodzakelijk om per direct stappen te ondernemen. Jouw bezoekersdata wordt gewoon verwerkt en je kunt de Classic Google Analytics de komende twee jaar gewoon blijven gebruiken. Daarna wordt het niet meer ondersteund.  Wil je nu al profiteren van de mogelijkheden van Universal Analytics dan wordt je aangeraden de upgrade uit te voeren. Hiervoor zal je de oude tracking-code moeten vervangen door de nieuwe Universal Analytics tracking code. Wil je weten hoe? Lees de upgradehandleiding van Universal Analytics op de website van Google.

Meer weten? Bekijk de video over Google Universal Analytics

Deze officiële video van Google van 14 mei 2014 geeft uitleg over mogelijkheden, voordelen en hoe je kunt upgraden.

Uitleg Google Universal Analytics

Hulp nodig bij upgraden naar Google Universal Analytics?

Vindt je het lastig om te upgraden naar Google Universal Analytics? Of heb je geen tijd? Geen nood. Netrespons voert de upgrade snel en veilig uit. Neem gerust contact op.

 

 

× Hoe kan ik je helpen?