Long tail content marketing

De kracht van long tail content marketing

Waarschijnlijk ben je bekend met het begrip content marketing. De definitie die Wikipedia.org er aan geeft is de volgende:

Definitie content marketing

Content marketing is elke vorm marketing waarbij het creëren, publiceren en delen van media centraal staat met als doel het werven van klanten. De informatie (content) kan worden aangeboden via: artikelen, video, white papers, e-books, infographics, case studies, handleidingen, vraag en antwoord, foto’s, enz.

Content marketing creëert interesse in een product of dienst door middel van educatieve en informatieve toegevoegde waarde. Succesvolle content marketing is gebaseerd op het leveren van “consistente en hoogwaardige inhoud. (Bron: Wikipedia.org).

Het is een zeer lange omschrijving, maar het dekt volledig de lading. Korter gezegd: creëer content, breng een band tot stand met je doel- of lezersgroep en converteer ze tot klant.

Hoe zorg je dat jouw content gelezen wordt?

Je kunt de meest mooie en waardevolle artikelen willen schrijven, maar als het bericht de doelgroep niet bereikt, schiet je je doel voorbij. Jouw content moet als waardevol worden beschouwd door zoekmachines. Wanneer zoekmachines jouw artikel indexeren en je houdt je aan de richtlijnen van zoekmachines, vergroot je de kans dat de doelgroep jouw artikel zal vinden op basis van een zoekopdracht. Je zal helaas vast niet de enige zijn die iets schrijft over een bepaald onderwerp of thema. Dus hoe kom jij bovenaan met jouw artikel en schud je je content-concurrenten van je af? Het antwoord is: Long tail.

Wat is de invloed van long tail op content marketing?

Stel, je hebt nog niet zo lang een hondenuitlaatservice en je schrijft regelmatig op je blog over je ervaringen van de dag. Natuurlijk wil je dat jouw blogberichten gevonden gaan worden in Google, dus je schrijft met veel passie over “honden” en “uitlaten” in de hoop dat je beter gevonden zal gaan worden op “honden uitlaten” of “hondenuitlaatservice”. Deze laatste term levert 290.000 zoekresultaten op in Google. Je begrijpt dat de kans om bovenaan te komen vrij klein is.

voorbeeld van long tail content marketing

Long tail content marketing zorgt uiteindelijk voor flinke bezoekerstoename

Zorg dus dat je bij het schrijven van je artikelen richt op meer specifiek en gecombineerde zoektermen. Aansluitend op het hierboven beschreven voorbeeld van een hondenuitlaatservice, schrijf eens een artikel over het uitlaten van een labradors in Alkmaar. Je bericht wordt specifieker (“labradors” en “Alkmaar”) en maakt een nuttige combinatie ( “uitlaten”, “labradors” en “Alkmaar”). De kans dat je gevonden zal gaan worden op “labrador uitlaatservice Alkmaar” wordt hierdoor vele malen groter.

In plaatst van je te richten op één of twee zoektermen, richt je je op drie of meer zoektermen (long tail). Deze long tail zoekwoorden zullen als combinatie waarschijnlijk minder bezoekers opleveren, maar als je structureel artikelen blijft toevoegen op je blog, zullen deze long tail zoekwoorden in totaliteit zorgen voor een flink aantal nieuwe bezoekers via zoekmachines.

× Hoe kan ik je helpen?